Αρχαίο Δράμα ΙΙ: Ευριπίδης, Σατυρικό Δράμα, Μίμοι

Κωδικός μαθήματος
02ΥΧ031
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την ευριπίδεια δραματουργία, τo σατυρικό δράμα και το μιμοθέατρο της κλασικής και μετακλασικής εποχής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες θα αποκτήσουν γνώση του ευριπίδειου δράματος και των τεχνικών γνωρισμάτων του βάσει κειμενοκεντρικής προσέγγισης της Ανδρομάχης , θα μάθουν τις εξελίξεις (σκηνικές, θεατρικές, δραματουργικές) στη μετακλασική τραγωδία, θα αποκτήσουν γνώσεις για τις ιδιαιτερότητες του σατυρικό δράματος βάσει του σωζόμενου Κύκλωπα του Ευριπίδη και της ιστορίας και των τεχνικών γνωρισμάτων των μίμων βάσει προσέγγισης των έργων του Ηρώνδα. Πιο
συγκεκριμένα με την ολοκλήρωση των παραδόσεων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: Α) Να καταδείξουν τις ιδιαιτερότητες του ευριπίδειου δράματος
Β) Να αναλύσουν και να σχολιάσουν τη δραματουργική τεχνική του Ευριπίδη
Γ) Να κατανοήσουν την εξέλιξη τη σχέση τραγωδίας και τραγικωμωδίας/μεικτό είδος, Δ) Να γνωρίζουν την εξέλιξη του τραγικού είδους μέχρι τη μετακλασική περίοδο
Δ) Να αναλύσουν και να σχολιάσουν τα γνωρίσματα του σατυρικού δράματος
Ε) Να καταδείξουν και να σχολιάσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές του δράματος και των μίμων. Στ) Να χειρίζονται την αρχαιοελληνική θεατρική ορολογία.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

    Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη συμβολή και των νέων τεχνολογιών.
·    Γόνιμος και δημιουργικός διάλογος, αλληλεπίδραση διδάσκοντος-διδασκομένων.
·    Άσκηση κριτικής σκέψης και προβληματισμού.
·    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
·    Κριτική και αναλυτική σκέψη
·    Διεπιστημονική θεώρηση
·    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Αντικείμενο των παραδόσεων είναι η δραματουργία του Ευριπίδη βάσει της τραγωδίας του   Ανδρομάχη, το σατυρικό δράμα βάσει του Κύκλωπα του Ευριπίδη και ο λαϊκός και λόγιος μίμος (μέσω του Θεόκριτου και κυρίως του Ηρώνδα). Σκοπός είναι η συνέχιση της γνωριμίας με το αττικό δράμα -ειδικότερα με τη
«νεωτεριστική» ευριπίδεια τραγωδία- η διείσδυση στα δραματουργικά χαρακτηριστικά του Ευριπίδη (σύμφωνα και με την Ποιητική του Αριστοτέλη), η ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης ενός ευριπίδειου τραγικού και ενός τραγικωμικού έργου, η εξοικείωση με την αντίστοιχη θεατρική ορολογία, η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τα γνωρίσματα του σατυρικού δράματος, της μετακλασικής τραγωδίας και των ιδιαιτεροτήτων των μίμων (μαρτυρίες, γένεση, περιεχόμενο, συμμετοχή γυναικών, σκευή κ.α.). Βαρύτητα δίνεται και στην απόδοση του έμμετρου τραγικού λόγου στη νεοελληνική γλώσσα και στην κατανόηση της σημασίας και της λειτουργίας του μέτρου σε ένα αρχαιοελληνικό θεατρικό έργο. Θεματικός πυρήνας των παραδόσεων «η ανατροπή του μύθου».
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 14 παραδόσεις (αντιστοιχούν σε 14 εβδομάδες).
1. Εισαγωγή Α΄ μέρος
-    «Τραγική Ορολογία»
-    Ευριπίδης: βίος και έργο
-    Ευριπίδης «ο νεωτεριστής»
2. α) Εισαγωγή Β΄ μέρος
-    Βασικά γνωρίσματα της δραματουργίας του Ευριπίδη

β) Εισαγωγή στην Ανδρομάχη
-    Το μυθολογικό υπόβαθρο του έργου
-    Μύθος-υπόθεση-δομή του έργου και τα πρόσωπα του δράματος
-    Κεντρικοί άξονες του έργου
3. Ανδρομάχη Α΄ μέρος: Ανάλυση, σχολιασμός και ερμηνεία του έργου
(Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
4. Ανδρομάχη Β΄ μέρος: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου
(Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
5. Ανδρομάχη Γ΄ μέρος: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου
(Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
6. Ανδρομάχη Δ΄ μέρος
Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών
σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
7. Ανδρομάχη E΄ μέρος
Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών
σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
8. Ανδρομάχη Στ΄ μέρος
ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών
σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
9. α) Εισαγωγή στο Σατυρικό δράμα (γένεση, εξέλιξη)
Β) εισαγωγή στον Κύκλωπα του Ευριπίδη Το μυθολογικό υπόβαθρο του έργου
-    Μύθος-υπόθεση-δομή του Κύκλωπα και τα πρόσωπα του δράματος
-    Κεντρικοί άξονες του έργου
10. Ευριπίδη Κύκλωπας Α΄ (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και
συζήτησή τους)
11. Ευριπίδη Κύκλωπας Β΄ (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και
συζήτησή τους)
12. α) Εισαγωγή στο μιμοθέατρο (μίμος και παντόμιμος)
β) τα αστικά ειδύλλια του Θεοκρίτου και οι μιμίαμβοι του Ηρώ(ν)δα
13. Θεοκρίτου 15. Συρακόσιαι ή Αδωνιάζουσαι και Ηρώ(ν)δα 2. Πορνοβοσκός
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

42

Διάλεξη προσκεκλημένου ομιλητή

5

Αυτοτελής μελέτη - Εξέταση

53

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδος αξιολόγησης
·    3 γραπτές Πρόοδοι (υποχρεωτικές)
·    Ερωτήσεις ανάπτυξης
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

●    Hose M. (2011), Eυριπίδης, ο ποιητής των παθών (μτφρ. Μπ. Τραντίλη), Καρδαμίτσας: Αθήνα.
●    DeRomilly, J. (1997) Η νεοτερικότητα του Ευριπίδη. Καρδαμίτσας: Αθήνα.
●    Dupont, F. (2007) Η αυτοκρατορία του Ηθοποιού. Το θέατρο στην αρχαία Ρώμη. MIET: Αθήνα.
●    Lesky, Α. (1997) Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων (μτφρ. Ν. Χουρμουζιάδης), τόμος Β΄, ΜΙΕΤ: Αθήνα.
●    Λιαπής Β. (2006), Ευριπίδης Κύκλωψ, μετάφραση, εισαγωγή, σημειώσεις, Κίχλη: Αθήνα.
●    Pavis, P. (2006). Λεξικό του θεάτρου (μτφρ. Α. Στρουμπούλη), Gutenberg: Αθήνα.
●    Σολομός Αλ. (19641) Ο 'Άγιος Βάκχος, Δωδώνη: Ιωάννινα.
●    Πλωρίτης Μ. (1990) Μίμος και Μίμοι, Καστανιώτης: Αθήνα.

(Αναλυτική βιβλιογραφία ανά θεματική ενότητα υπάρχει στις σημειώσεις της διδάσκουσας που αναρτήθηκαν στο eClass του μαθήματος)
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2282/